Nieuwpoort-Boulagne-s/mer - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van partwo - WaarBenJij.nu Nieuwpoort-Boulagne-s/mer - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van partwo - WaarBenJij.nu

Nieuwpoort-Boulagne-s/mer

21 Juli 2019 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Vanochtend is de windverwachting weer bijgesteld. Maar we laten het even zo, eerst opstaan. Om 7 uur willen we vertrekken, maar hoor om 6 uur een enorme uitvaart langs onze boot klotsen.
Ik ga er maar vat uit en ruim buiten alles op en maak de boot zo goed als vaarklaar.
Hans wil toch nog even omdraaien, maar besluit uiteindelijk om op te staan. Ik wil snel gaan. In de middag voorspellen ze 19 knopen. Daar heb ik even minder zin in.
We vertrekken ruim voor 7 uur. Voor het eerst weer vol de zeilen op en uit en gaan...! We gaan overstag en de wind blijkt opeens veel meer. We besluiten toch naar Duinkerken te gaan. Helaas moeten we door de vaargeul weer tegen de wind in. Dan maar weer motoren. Het lijkt verdorie wel of we een motorboot hebben.. Om half 12 varen we Duinkerken voorbij. Te vroeg, vinden we. Door naar Calais. Onderweg is het rekenen, weersvoorspelling bekijken en afwegingen doornemen. We vliegen over het water met 2 knopen stroom mee! Voor half 2 varen we bij Calais. We zien mogelijkheden om te gaan zeilen en besluiten door te varen. Boulogne is nog ca 4 uur varen in dit tempo. We moeten kruisen. En waar de boot over stuurboord als een zonnetje loopt, valt ie over bakboord helemaal terug. Balen! De wind wakkert weer flink aan en moeten kruisend verder. De slagen gaan van de vaargeul voor de Engelse kust tot de Franse kust. Maar we schieten geen steek op. Bij Cap Grise Nez hebben we 4,5 knoop tegen! Je vaart 5,5, dus per saldo ga je maar met 1 knoop vooruit