Nieuwpoort-Calais - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van partwo - WaarBenJij.nu Nieuwpoort-Calais - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van partwo - WaarBenJij.nu

Nieuwpoort-Calais

Door: Mar-Jan

24 Juli 2018 | België, Nieuwpoort

Wat even wennen is, is letten op tij, hoog watertijden en openingstijden van havens. Om zeker te zijn van een plek in Calais, zijn we om 4 uur vertrokken uit Nieuwpoort. Er uitvaren was al prachtig! De eerste mijlen waten echt in het pikkedonker. Wat niet meehielp was de verlichting van de plotter. Die gaat blijkbaar niet op een nachtstand. Hierdoor compleet verblind. Waar je al niet druk mee bent aan boord.
Achter ons dreigde de zonsopkomst. Dat zorgde het eerste uur wel voor de nodige extase. Wind pal tegen, dus motoren. Alle way-points keurig uitgezet, dus No problem! Bij Duinkerken de vlaggetjes verwisseld. Hoogtepunten. Eerste keer Frankrijk. Duinkerken zelf oogt als IJmuiden mét kerncentrale. Door naar Calais. Op aanraden van Clemens Kok de turnaround gemaakt en een uur liggen wachten op groene lichten. Drama zeg. Al die veerboten naar Dover zijn niet het probleem, maar de macht bij de man aan de knoppen! De meerboei voor de brug nog heel knap (al zeg ik het zelf) weten te pakken en na anderhalf uur lagen we aan de steiger.
En soms heb je zo’n geluksmomenten....de kermis aan je steiger!!! Laten we hopen dat de nachtrust lang mag zijn!

• 25 Juli 2018 - 06:56

Liesbeth Willemars:

Hey knapperds Comment ça va? Is het uit te houden in Calais? Behouden vaart verder en lekker genieten!