Lelystad-IJmuiden - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van partwo - WaarBenJij.nu Lelystad-IJmuiden - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van partwo - WaarBenJij.nu

Lelystad-IJmuiden

15 Juli 2019 | Nederland, IJmuiden

Met een fijne wind vertrokken vanmorgen. Zoals wel meer gebeurt, hebben we de windrichting verkeerd ingeschat. Niks ruime wind, gewoon aan de wind. Dat zorgde ervoor dat we lekker opschoten. Zelfs 8,4 knopen gehaald bij zo’n 13 knopen wind. Zijn dat toch de nieuwe zeilen of extreem goede zeilvoering....hmmm.
Binnen 4 uur door de oranjesluis. Wind weg, Noordzeekanaal dus helemaal op de motor. Pfff, fris hoor. Af en toe wat miezerigen. Denk dat we de 17 graden niet hebben gehaald.
Onderweg veel bouwactiviteiten gezien. We verbazen ons hoe snel appartementcomplexen uit de grond worden gestamp en containeropslagbedrijven. Genoeg te zien.
De sluis bij IJmuiden duurde eindeloos. Maar....wel het eerste -voorzichtige- zonnetje deze dag. De wind stak weer op enna de sluis allemaal richting haven. Een cruiseschip meende nog snel voorlangs te gaan, dus iedereen met camera’s op het dek. Wat een gevaarte. In de haven de diesel volgegooid en een plek gezocht. Niet onze favoriete haven, altijd lastig aanmeren. Met de wind dwars op de box liggen we nu in een onmogelijke positie. Hopen morgenochtend zonder schade of andere ellende weg te kunnen varen. Voorspelling is matig. Geen zon, fris en nauwelijks wind. Op naar België?